Wat te doen bij pijn aan de knie na het wandelen

Wandelen is een mooie manier om stress te verminderen en gezondheid te bevorderen. Echter kan er na het wandelen kniepijn ontstaan. Wat dan?
Blog gepubliceerd op 13 juni 2022

Wandelen voor jong en oud

Regelmatig een wandeling in de frisse lucht kan bijdragen aan een betere gezondheid. Daarnaast helpt het om de stress te verminderen en het hoofd leeg te maken. Wandelen draait natuurlijk niet alleen om de fitheid van het lichaam. Het is ook een mooie kans om de natuur te waarderen, de wereld te verkennen, inspiratie op te doen en om een goed gesprek met iemand anders te voeren. Het leukste aan wandelen is dat wandelen voor bijna iedereen is geschikt, voor zowel jong als oud. Niet voor niets is wandelen erg geliefd onder velen. Wel is wandelen een eenzijdige belasting en kan een knieblessure als gevolg veroorzaken. Hierdoor is het handig om op de hoogte van symptomen, oorzaken en behandelingen te zijn. Kniepijn kan op verschillende plekken ontstaan, zoals aan de voorkant, binnenkant en buitenkant.

Kniepijn tijdig herkennen

De knie is een belangrijk scharniergewricht dat bestaat uit het dijbeen, het scheenbeen en kuitbeen. Het kraakbeen aan het uiteinde zorgt ervoor dat schokken worden gedempt en de knie soepel kan bewegen. Knieblessures ontstaan bij traumatisch letsel, zoals een verzwikking, of niet-traumatisch letsel. Niet-traumatisch letsel ontstaat geleidelijk. Vaak ontstaat dit type letsel tijdens een langere of intensievere wandeling dan het lichaam eigenlijk gewend is. Bij een toename van wrijving kan de slijmbeurs geïrriteerd raken. Vervolgens wordt er meer vocht aangemaakt, waardoor pijnklachten ontstaan. Aan het begin kan de pijn kort aanhouden. In dat geval geeft het lichaam een eerste waarschuwing en is het beter om rust te houden. Wanneer de knie daarna alsnog regelmatig wordt overbelast, dan kan de pijn chronisch worden en is een behandeling door een fysiotherapeut nodig. 

Wat veroorzaakt kniepijn na wandelen?

Kniepijn komt voor enthousiaste wandelaars erg bekend voor. Vooral omdat wandelaars ervan houden om lange wandelingen te maken en ruig terrein op te zoeken. Hierdoor worden knieën continu blootgelegd aan wrijving. Of het nu gaat om lichte uitputting door een wandeling of een lichte aandoening van de vorige wandeling, er kunnen heel veel verschillende oorzaken aan de grondslag van gewrichtsklachten liggen. Hieronder staan 4 mogelijke oorzaken van kniepijn na het wandelen:

  1. Zwakke bilspieren – Ook wel bekend als de ‘zit plaag’. Wanneer de bilspieren zwak zijn, dan trekt het continu aan de knie. Na een wandeling kan dit vervolgens in kniepijn resulteren.
  2. Overmatige belasting – Wandelen is vaak een eenzijdige belasting van de knie. Overmatige belasting van de knie kan leiden tot milde tot matige pijn in het kniegebied. 
  3. Artrose – Artrose is een aandoening die in de loop van de tijd bij je gewrichten ontstaat. Aanhoudende kniepijn kan een teken zijn dat het kraakbeen dunner wordt en kan wijzen op (opkomende) artrose.
  4. Peesontsteking (tendinitis) – Bij het blijvend (ongecontroleerd) belasten van de knie kan een kniepeesontsteking ontstaan. Dit kenmerkt zich door een scherpe pijn boven en onder de knieschijf gepaard met een branderig en zwellend gevoel.

Wat te doen bij pijn aan de knie na het wandelen?

Kniepijn is niet prettig en kan het dagelijks leven belemmeren. Hieronder staan 6 manieren om kniepijn te verzachten

  1. Strekoefeningen – Door lichte strekoefeningen te doen, wordt het spierherstel gestimuleerd.
  2. Herstelactiviteiten – Door allerlei herstelactiviteiten uit te voeren, wordt het herstel van spieren versneld. Onder herstelactiviteiten vallen bijvoorbeeld fietsen en zwemmen.
  3. Massage – Een massage verbetert de bloedcirculatie en ontspant vermoeide spieren. 
  4. Rust – Het lichaam heeft rust nodig om te herstellen van een wandeling. Door te liggen kunnen spieren zich eindelijk relaxen.
  5. Goed eten – Maak er een gewoonte van om voedingsmiddelen te nuttigen die rijk zijn aan eiwitten, vetten en koolhydraten. Zo heeft het lichaam tijdens en na het wandelen extra en goede brandstof voor een snel herstel.
  6. RICE oefening – Maak gebruik van de RICE methode (Rest, Ice, Compression, Elevate) om pijn te verlichten en een snelle genezing te bevorderen.

Wilt u meer weten over kniepijn?

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem dan contact op of lees hier verder. 

Team Fysiotherapie Iburg

Maak een afspraak met Fysiotherapie Iburg

Voor welke locatie in Rotterdam wilt u een afspraak?
Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie NederlandFysiotherapie Iburg is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering
Echografie fysiotherapie Iburg

Alles wat je moet weten over echografie

Echografie wordt al vanaf 1960 toegepast en is een techniek die gebruik maakt van een zeer hoog ultrageluid dat terugkaatst op bepaalde structuren van het lichaam. In deze blog leer je alles wat je moet weten over echografie.

Lees verder »
fasciale technieken voet blessure fysiotherapie iburg

Hakpijn bij hardlopers

Vervelende hak- en hielpijnen komen helaas vaak voor bij hardlopers. Bij klachten aan de onderzijde van de voet ter hoogte van de binnenkant van de hak spreekt men vaak onterecht over hielspoor.
Hielspoor is een verkalking van de aanhechting van de peesplaat op het hielbeen. Dit is te zien op een röntgenfoto. Deze verkalking komt vaak voor op latere leeftijd en wordt gezien als normale aanpassing van het lichaam. Dit hoeft niet tot hakpijn te lijden.

Lees verder »
fascia therapie fysiotherapie iburg

Alles wat je moet weten over myofasciale pijn

Sinds 15 jaar is Arnold Iburg zich als fysiotherapeut gaan specialiseren in het behandelen van myofasciale pijn en het myofasciale pijnsyndroom. Zijn kennis, ervaring en de meest gestelde vragen van klanten zijn op deze pagina terug te vinden.

Lees verder »